مشاغل ایرانی
مشاغل ایرانی
10اثر برتر صنایع دستی اصفهان

10 اثر برتر صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی نامش گویا است،صنایعی که به وسیله دست تولید و ساخته می شوند هر منطقه برای خود دارای صنایع دستی خاصی است اصفهان نیز دارای صنایع دستی خاص و نمونه ای برای خود است که نام آن ها سالهاست که در تجارت شناخته شده است.

اصفهان از قدیم در امر صنایع دستی مشهور بوده است.این شهر که مرکز حکومت صفوی بوده است و همواره از جمله شهرهای مهم کشور بوده است دارای صنایع دستی فراوان و بی نظیری است و از بزرگترین مراکز تولید کننده صنایع دستی است.

صنایع دستی اصفهان شامل موارد زیادی است که ده اثر برتر صنایع دستی اصفهان :

خاتم کاری

یکی از بهترینِ ده اثر برتر صنایع دستی اصفهان است و این شهر را با خاتم کاری های زیبا و بی بدیلش می شناسند خاتم کاری یعنی هنر اراستن سطح اشیا با مثلث های کوچک.مثلث ها می توانند چوبی یا فلزی یا از جنس استخوان باشند اوج صنعت خاتم کاری در دوران صفویه بوده است.

خاتم کاری
خاتم کاری

مینا کاری

میناکاری هنری برای زینت بخشی ظروف و زیورالات از جنس مس ،طلا و نقره می باشد که ریشه به وجود امدن ان مشخص نیست این صنعت در اصفهان رواج زیادی داشته است و هم اکنون نیز رونق خوبی دارد.

مینا کاری
مینا کاری

گچ بری

هنر ایجاد طرح و نقش بر روی گچ را گچ بری می گویند معمارهای معروفی در اصفهان به این کار اشتغال داشته اند و هنوز این صنعت دارای رواج خوبی است.

 

قالی بافی

صنعت قالی و فرش اصفهان را شهره جهان گردانیده است و فرشهای ناب و اصیل به خصوص ابریشم اصفهان شهرتی عالمگیر دارند این صنعت که در دوران صفویه به اوج رسیده بود هم اکنون نیز دارای رواج خوبی است و کارگاههای زیادی در شهر و استان اصفهان مشغول فعالیت می باشند.

 قالی بافی
قالی بافی

قلم زنی

هنر ایجاد طرح و نقشهای ظریف به وسیله ضربات چکش بر قلم بر روی ظروف فلزی را قلم زنی می گویند اگر به اصفهان رفته باشید حتما این ظروف زیبا را دیده اید و یکی از پررونق ترین صنایع دستی اصفهان است.

 قلمزنی
قلمزنی

منبت کاری

صنعت طرح نقش به صورت برجسته بر روی زمینه را منبت کاری می گویند منبت کاری بیشتر بر روی چوب انجام می گیرد اگر چه ملایر را به عنوان مبدا این هنر می دانند اما این صنعت در اصفهان رونق بسیار خوبی دارد.

منبت کاری
منبت کاری

کاشی سازی

یکی از مهم ترین صنایع اصفهان است و تنوع طرح و نقوش انها باعث شده تا هواداران زیادی داشته باشند.

با گذشت زمان هنوز هم طرح اصیل کاشی اصفهان فراموش نشده است.

کاشی سازی
کاشی سازی

این هنر در زمان اسلام در خدمت طرح و نقوش مذهبی درامد و بناهای بی نظیری را در اصفهان پدید اورد.

مینیاتور

هنر ارایش و نقاشی صفحات به صورت خاص در قدیم را مینیاتور می گویند هنوز هم افرادی در اصفهان به این هنر اشتغال دارند.

مینیاتور
مینیاتور

قلمدان سازی

قلمدان در دورانی که شعر و ادبیات مورد توجه ویژه قرار گرفت به اوج شکوفایی خود رسید در عهد صفویه که خوشنویسی مورد توجه قرار گرفته بود ساخت قلمدان هم مورد توجه زیاد قرار گرفت و رونق زیادی یافت این صنعت یکی از پررونق ترین صنایع در اصفهان است.

سفالگری

پیش از به وجود امدن ظروف شیشه ای و فلزی، ظروف سفالی بسیار رایج بودند از ظروف مهم سفالی می توان به کوزه و پیاله اشاره کرد در استان اصفهان از جمله در شهرضا این صنعت رونق خوبی دارد و در خود شهر اصفهان نیز کارگاههای سفال سازی بسیاری وجود دارد.

 سفالگری
سفالگری
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *