مشاغل ایرانی
مشاغل ایرانی
استفاده از ظروف مسی برای اولین بار

تشخیص ظروف مسی اصل

ما در این مقاله قصد داریم روش های تشخیص ظروف مسی اصل را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آن ها بتوانید در هنگام خرید ظروف مسی مرغوب و درجه یک را تشخیص دهید همین عوامل باعث استقبال هر چه بیشتر مشتریان از این گونه محصولات شده است، و از سوی دیگر با توجه به بالا رفتن قیمت ظروف مسی فرصت مناسب برای تقلب و ارائه ظروف مسی بی کیفیت را در اختیار افراد سودجو قرار داده است.

اگر امروزه به مراکز فروش ظروف مسی مراجعه کنید، با انواع تابه ، قابلمه، کتری، قوری و سینی مواجه می شوید که همگی تحت عنوان ظروف مسی به فروش می رسند اما در زمینه های کیفی و ظاهری تفاوت هایی دارند. واقعیت این است که تعداد بسیار زیادی از این محصولات از کیفیت کافی برخوردار نیستند ولی با این حال به عنوان ظروف مسی اصل به فروش می رسند. بنابراین قبل از خرید ظروف مسی بسیار مهم است که توانایی تشخیص محصولات اصل از تقلبی را به دست آورید تا طعمه افراد سودجو نشوید. توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا روش هایی برای تشخیص ظروف مسی اصل را به شما معرفی کنیم.

تشخیص ظروف مسی اصل
تشخیص ظروف مسی اصل

راه هایی برای شناسایی و تشخیص ظروف مسی اصل
ساده ترین راه برای تشخیص ظروف مسی اصل کمک گرفتن از افرادی است که در این زمینه از تخصص و مهارت کافی برخوردار هستند. به عنوان مثال مسگران قدیمی و با سابقه می توانند ترفند هایی را در رابطه با تشخیص تابه ها و قابمله های مسی با کیفیت را به شما آموزش دهند.

اما گاهی اوقات ممکن است تصمیم بگیرید خودتان ظروف مسی را بسنجید و اصالت آن ها را مشخص نمایید. در چنین مواقعی اولین گام توجه به ویژگی های ظاهری این گونه محصولات است. معمولا ظروف مسی اصل دارای بدنه ای به رنگ سرخ و درخشان هستند که نشان دهنده خلوص مس به کار رفته در آن ها می باشد. در مقابل ظروف مسی تقلبی که معمولا از آلیاژ مس و برنج به نسبت یک به دو ساخته شده اند دارای بدنه ای به رنگ زرد و مات هستند.

یکی دیگر از راه های تشخیص ظروف مسی اصل توجه به دقت و ظرافتی است که در تولید بدنه آن به کار رفته است. ظروف مسی به طور کلی به سه دسته ماشینی، نیمه چکش کاری شده و کاملا چکش کاری شده تقسیم می شوند.

چگونه ظروف مسی ماشینی و چکش کاری شده را تشخیص دهیم؟
تولید ظروف مسی ماشینی بدون دخالت دست صورت می پذیرد و این گونه محصولات توسط دستگاه های مخصوص خم کاری و پرس ساخته می شوند. ظروف مسی ماشینی معمولا به واسطه خط های افقی موازی روی بدنه شناخته می شوند و هیچ جای چکشی روی بدنه آن ها وجود ندارد. از لحاظ قیمت نیز ظروف مسی ماشینی در مقایسه با محصولات نیمه چکش کاری شده و چکش کاری شده ارزان قیمت تر هستند.

ظروف نیمه چکش کاری شده که نوع دوم به حساب می آیند ابتدا توسط دستگاه های مخصوص خم کاری شکل می گیرند و در ادامه توسط مسگران چکش کاری می شوند. اگر به بدنه این نوع محصولات توجه کنید، متوجه می شوید که تعداد جای چکش های برخورد کرده به آن ها در مقایسه با ظروف مسی کاملا چکش کاری شده کمتر است. این نوع از ظروف مسی از مدل های ماشینی گران تر و از مدل های کاملا چکش کاری شده ارزان تر هستند.

نوع سوم که همان ظروف مسی چکش کاری شده به سبک قدیمی و سنتی هستند از دو مدل قبلی گران قیمت تر هستند و به مرور زمان ارزش بیشتری نیز پیدا می کنند. بهترین راه برای تشخیص این ظروف مسی چکش کاری شده لحیم برنجی و زرد رنگی است که در قسمتی از کناره ظرف مشاهده می شود. لازم به ذکر است که در این نوع ظروف مسی هر چقدر جای چکش ها کوچک تر و تعداد آن ها بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بالاتر و ظرافت بیشتر است.

سومین راه برای تشخیص ظروف مس اصل تناسب حجم به وزن است می توان گفت تناسب بین وزن و حجم محصول وجود ندارد و در نتیجه ضخامت آن کمتر از حد استاندارد است.

مورد چهارم سطح داخلی ظروف مسی است، معمولا تابه ها و قابلمه های مسی با کیفیت و اصیل در قسمت داخلی خود روکشی از جنس قلع خالص دارند معمولا محصولاتی که دارای روکش های آلیاژی هستند جزو ظروف مسی اصل محسوب نمی شوند.

در پایان امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید به درک کاملی از ظروف مسی اصل دست پیدا کرده باشید و به راحتی این گونه محصولات را از مدل های تقلبی و بی کیفیت تشخیص دهید.

تشخیص ظروف مسی اصل
تشخیص ظروف مسی اصل

بهترین مس برای کدام شهر است ؟

همانطور که از میدانید از قدیم مس اصفهان معروف بوده و استادکاران اصفهانی هنر دست خود را بصورت قلمزنی و چکش کاری بر روی این ظروف نشان داده اند.

همانطور که می دانید دیگ مسی جزو گزینه های سالم جهت پخت و پز و پخت برنج در قابلمه مسی به حساب می آید و از لحاظ ظاهری نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است. از روش جوشاندن شیر در ظرف مسی برای استفاده از ظروف مسی برای اولین بار به کار ببرید و حتما در صورت از بین رفتن پوشش قلع داخل آن برای سفید کردن ظروف مسی به مسگری ها مراجعه نمایید.

در اصل ظروف مسی اصل و غیر اصل نداریم ، فقط ظروف مسی درجه بندی کیفیتی دارند، مواد اولیه ساخت ظروف مسی عمدتا از چند کارخانه بزرگ تامین می شود، پس از لحاظ خلوص مس چندان تفاوت چشمگیری با هم ندارند.

در پایان امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید به درک کاملی از ظروف مسی اصل دست پیدا کرده باشید و به راحتی این گونه محصولات را از مدل های تقلبی و بی کیفیت تشخیص دهید. اگر روش های دیگری را می شناسید که در این مطلب به آن ها اشاره نشده است، لطفا در قسمت نظرات آن ها را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *