گالری محصولات ایرانی
گالری محصولات ایرانی
نقش بازارچه ها در فروش صنایع دستی

نقش بازارچه ها در فروش صنایع دستی

بازارهای سنتی یک فضای عمومی است، جهت مبادله و داد و ستد و دارایی، نقش اجتماعی و اقتصادی و مذهبی.
موقعیت مکانی اکثر بازارچه‌ها در شهرها نزدیک به مکان های تاریخی، مسجد ها، کاروان سراها است و به این جهت اکثر این بازارچه ها محل رفت و آمد هستند.
علاوه بر رفت و آمد ساکنین همان منطقه، دارای جذابیت گردشگری نیز می باشند و پذیرای مسافران و توریست ها است .
بازارچه ها معمولاً از بخش‌های مختلفی مثل تیمچه ها راه‌های اصلی و فرعی متشکل شده است و همچنین اصناف مختلفی در آن بازار مشغول به فعالیت های تجاری هستند.
یکی از اصنافی که در این بازارچه‌ها بیشتر به چشم می‌خورد، صنایع دستی و هنرهای وابسته به آن منطقه می باشد و با توجه به موقعیت های مکانی بازارچه ها ، توجه توریستها و سرمایه داران و اکثر مصرف کنندگان هنرهای بومی و صنایع دستی به این مکان ها جلب می شود.
بنابراین بازارها با معماری های خاص و اصیل ایرانی و تزیینات همجوار با میراث فرهنگی و اجتماعی در اقتصاد و هنر و به ویژه صنایع دستی بومی ضرورت دارد. علاوه بر این با توجه به اینکه صنایع دستی ایجاد نقش پویایی در اقتصاد یک منطقه و همچنین جذب گردشگر و توریست دارد و محصولاتی که در حوزه صنایع دستی ساخته می شود به میزان زیادی در زندگی روزمره و اقتصاد هر منطقه تاثیر گذار است 

 نقش بازارچه ها در فروش صنایع دستی

نقش بازارچه ها در فروش صنایع دستی


این موضوع باعث شده است که فعالیت‌های اقتصادی بسیاری از شهرها و یا حتی کشورها مربوط به تولید و فروش صنایع دستی منطقه خود باشد.
صنایع دستی در شرایط فعلی و اقتصادی کشورها با توجه به فواید و مزیت هایی که این صنعت دارا می باشد، خیلی کاربردی است.
ولی با توجه به تحریم ها و شرایط فعلی کشور ما و توجه به اینکه صنایع دستی می‌تواند از نظر اقتصادی برای کشور ما مفید باشد متولیان این امر باید تسهیلات و شرایط مناسبی را برای فعالان هنر و صنعت ایجاد کنند و یکی از راه هایی که می تواند به این امر کمک کند، ایجاد بازارهای فروش برای محصولات و صنایع دستی است.
در بیشتر شهرها بازارچه دارای جاذبه های گردشگری و توریستی میباشد و علاوه بر این خود صنایع دستی نیز به جذابیت این بازارها افزوده می کند و خود محصولات صنایع دستی می تواند به جذب توریست کمک کند.
امید است که بازارچه‌های فراوانی در تمامی شهرهای کشور ایران فراهم شود تا هم کمک به اقتصاد و اشتغال شود و هم با معرفی میراث فرهنگی مان و انتقال سنتها و تاریخ کشورمان به دیگر کشورها با فروش این صنایع در این بازارچه ها به موفقیت برسیم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *