مشاغل ایرانی
مشاغل ایرانی
نحوه قلع اندود کردن ظروف مسی

نحوه قلع اندود کردن ظروف مسی

قلع اندود چیست؟

در قدیم فرد سفید گر به روستا رفته و با وسایل دستی به سفید گری می پرداخت. اما امروزه اکثر شهرهای بزرگ ایران مانند مشهد ، اصفهان ، تبریز ، قزوین و کرمان  دارای بازار مسگر ها هستند. که در آن  مسگرها کار قلع اندود کردن ظروف مسی را انجام میدهند.

سفید گری مس همان قلع اندود کردن ظروف مسی می باشد .که بعد ازخرید و هر دوسال یکبار انجام می گیرد . هر دوسال یک بار ظروف مسی  به مرور زمان سفیدی خود را از دست می دهند و رنگشان تیره می شود. این ظروف را سفیدگر مس قلع اندود میکند و  دوباره قابل استفاده می شود .  سفید گری مس در همه شهرها از رونق برخوردار است.

قلع اندود

 

خاصیت فلز قلع

قلع عنصری شیمیایی می باشد . قلع که به رنگ فلز نقره‌ای است . از خاصیت چکش خوری خوبی برخوردار است. امتیاز آن نسبت به فلزات دیگر این است که در برابر خوردگی مقاوم است . فلز قلع به سادگی اکسید نشده و زنگ نمی زند.

علت انتخاب این فلز برای روکش برروی فلزات دیگر نیز همین خاصیت آن است . از زمانهای قدیم از روش قلع اندود کردن برای جلوگیری از زنگ زدن ظروف مسی استفاده می شده . اکسید شدن به معنای ترکیب فلز با هوا و درنتیجه وارد شدن مواد سمی در غذا است.

 

خاصیت فلز قلع

روش قلع اندود کردن

  این روش از بهترین روش های سفید کاری مس میباشد.در کارگاه مسی سفید کردن ظروف مسی و تعمیر آن صورت می گیرد. هنرمندان مسگر علاوه برساخت ظروف مسی ، کار سفیدگری را هم انجام می دهند. که این کار را با قلع انجام میدهند. برای اینکار در ابتدا جدار داخلی ظرف و قسمت های خورده شده را با مقداری شن نرم و مقداری کاه (کمل) تمیز می کنند . سپس دستگاه دمنده ای روی زمین نصب می کنند. و با حرارت دادن به ظروف مسی و با چرخاندن دسته دستگاه باد را جابجا می کنند . در نتیجه ظروف خشک میشود . سپس با پنبه مقداری قلع و نشادر را به جداره داخلی ظرف می مالند . در نتیجه سطحی سفید و نقره ای رنگ را ایجاد میکنند.

قلع اندود کردن ظروف پذیرایی مسی

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *