گالری محصولات ایرانی
گالری محصولات ایرانی
اهمیت ظروف مسی

اهمیت ظروف مسی

ظرف های غذا در طمع و خوشمزه ترشدن بسیار مهم است و موثره جنس های مختلفی مثل روحی و تفلون و چدن تشکل شده اند اما در این مطلب ما به خواص و فوید ظروف مسی میپردازیم.

کلمه مس در کتاب مقدس قرآن و حدیث های مختلف چندین دفعه تکرار شده است در تحقیقات علمی و طب های جدید امروزی اثبات شده ظروف مسی یکی از مهمترین عوامل در موفقیت در اشپزی میتواند باشد.

که ظرف غذا در خوشمزه شدن غذا بسیار موثر است مدت زمانی هست که افراد زیادی در ظرف های مسی خوردن غذا را توصیه میکنند اما باید ببینید که پخت غذا در این ظروف تا چه حدی فواید دارد.

بهترین ظرف های از نظر علم پزشکی جدید ظروف های شیشه ای و پیرکس است که هیچ واکنشی با غذا ندارند و باقیه ظروف چه آلومینیومی چه روحی و مسی و حتی تفلن و چدن و…. در پخت غذا تا حدی در حرارت ها و حالات مختلف واکنش نشان میدهند.

فواید ظروف مسی

ماندگاری حرارت در ظرف مسی بسیار بیشتر از همه ظروف ها می باشد و یکی از دلایلی که غذا بهتر پخته میشود و خوشمزه تر میشود همین است که مس حرارات را به خوبی پخش میکند و به طور یکنخواخت غذ پخته میشود.

از طرف دیگر، مس از عناصر لازم برای فرآیند خونسازی و رفع کم خونی است به همین دلیل پخت غذا در این ظروف می تواند کم خونی را کم کند. یک مزیت دیگر مس نسبت به ظروف رایج دیگر آن است که غذا در ظرف مسی خیلی سریعتر می پزد.

سرخ کردن غذا در ظروف مسی باعث میشود آن غذا ترد تر شود و خورشت های ایرانی مثل خورشت قرمه سبزی در این ظروف خیلی بهتر پخته میشود و جا میفتد.

دلیل این همه خوشمزگی غذا یکی از دلایل فلز مس و رسانا بودن زیاد آن است که در بین پزشکان معروف است که کسانی که از درد مفاصل ناراحت هستن یک دستبند مسی را میتوانند استفاده کنند و دلیل این موضوع کمبود مس در خون می باشد که با برخود مس به پوست بخشی از این کمبود را میتواند جبران کند و از درد مفاصل جلوگیری کند و از جهت دیگر محققان یکی دیگر از دلایل بروز بیماری آلزایمر را رسوب کردن یون آلومینیوم در مغز انسان میدانند.

در دهه های پیش مردم در کشور ایران جز رسومشان بود که برای پختن غذا بخصوص خورشت و انواع آش ها از ظروف مسی استفاده میکنند و یک کفگیر آهنی را در داخل قابلمه میندازند که به اصطلاح به آن حسوم میگویند که در موقع پخت غذا هم داخل آن قرار میگیرد.

در آن زمان کمتر کسی دلیل علمی این کارو میدانست و بر اساس عادت سنتی قدیمی این کارو میکردند و فقط اینو میدانستند که برای پختن غذا خیلی خوب می باشد و کمبود مس را برای بدن رفع میکند.

مس باعث میشود که طول عمر شما مفید تر و سلامت جسمی خوبی داشته باشید بخصوص برای خانم ها و نزدیک شدن به عادت ماهیانه جالب است که در شمال کشور برای پخت فسنجان یک تکه اهن یا نعل اسب را داخل خورشت می اندازند که تماما رنگ بگیرد و این باعث ازاد شدن یون آهن می باشد و مردم مازندران را اگر دیده باشید کمتر دچار بیماری خونی و سرطان میشوند.

مضرات ظروف مسی

مس مظراتی برای بدن شما ندارد و مصرف هر چیزی به زیاد حتی اگر برای بدن مفید باشد خطرناک میشود نوع استفاده از ظروف مسی مهم است که برای شما مشکل ایجاد نکند در واقع این موارد جز مضرات نیست و بیشتر رعایت های رفتاری و غذای ظروف مسی می باشد ظروف مسی به سرعت اکسید میشوند و با مواد غذای به سرعت ترکیب میشوند که این باعث مسمومیت میشود.

به این دلیل است که ظروف مسی را سفید کاری یا همان قلع اندود میکنند گاهی هم از استیل و نیکل استفاده میکنند که ورود مس به میزان کنترل شده ای وارد بدن شما بشود به همین دلیل است ورود لایه های مس در غذا های اسیدی باعث تغییر در مواد غذای میشود و فعالیت های شیمیایی تولید میکنند و باعث خراب شدن غذا های اسیدی یا قلیایی که در ظروف مسی نگهداری میکنند شود.

اگر لایه های این مواد جدا شد یا در داخل غذا حل شد باید از پخت و پس داخل اون ظروف اجتناب کنید و آن را مجدد قلع اندود کنید.

در هنگام شستشو باید از خراشیده شدن این ظروف جلوگیری کنید و نباید خیلی آنها را به صورت سخت بشورید.

اگر ظروف مسی را بدون پوشش مصرف کنید باعث میشود که اگر مقادیر زیادی از این فلز وارد غذا شود باعث حالت تهوع اسهال استفراغ شود.

نحوه نگهداری از ظروف مسی

در ظروف مسی نباید خوراکی ها که خیلی شور یا تلخ یا ترش یا خیلی شیرین هستن را نگه داشته و زنگار آنها ضرر دارد ولی قلع اندود شده انها ضرری ندارد.

مس قدرت انتقال حرارت خوبی دارد که بعد از طلا بهترین فلز برای صرفه جویی انرژی و پخت و پز سریع می باشد.

نحوه استفاده از ظروف مسی

توصیه های در خصوص ظروف مسی :

  • اگر میخواهید ظروف مسی را تمیز کنید روی آن یک برش پیاز بمالید بسیار مناسب می باشد.
  • در ضروف مسی نباید غذا های اسیدی و ترش بپزید چون لایه های داخلی ظرف از بین میرود و مس به غذای شما ورود میکند.
  • در حین استفاده یا شستشو کردن مراقب باشید که لایه مس از بین نرود.
  • در ظرفی که لایه پوششی آن از بین رفته اصلا نباید پخت و پز کنید چون باعث مسمومیت میشود.
  • ظرف مسی را نباید با ماشین ظرفشویی شست و باید سریعا آن را خشک کنید
  • از لیمو ترش و نک برای قسمت های که خیلی کثیف است استفاده کنید که براق شدن را هم همراه می اورد.
  • سرکه و نمک هم برای تمیز کردن قسمت های کثیف بسیار مناسب می باشد.
  • از اسکاج نایلونی استفاده کنید و در آب گرم ظروف مسی را بشورید و از شوینده های قدرت بالا استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از زنگار مس باید یک قلمو را در آب پیاز ببرید و ان را روی ظروف مسی بمالید.
  • به محض از بین رفتن پوشش مسی باید برای سفید کاری یا قلع اندود کردن آن به فروشگاهی که از آن خرید کرده اید مراجعه کنید.

تشخیص ظروف مسی اصل و تقلبی

هر شیئ یا کالای که ساخته میشود که مشتری زیادی داشته باشد همیشه راه های کلاهبردای و سود جویی آن توسط افراد سودجو باز میشود که راهی برای منفعت کوچک خود پیدا میکنند در حال حاظر افرادی با ترکیب فلز مس و برنج ظروف مسی را به نام اصل میفروشند.

ظروف مسی بیشتر در شهر زنجان تولید میشود و رنگ سرخ و شفاف دارد و در حالیکه ظروف تقلبی زرد رنگ می باشد و حالت مات دارد که نا خالصی بیشتری در آن ها است و تخشیص دادن تقلبی و اصل بودن آن توسط مسگران حرفه ای و قدیمی انجام میشود که برای خرید میتوانید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

بیماری های کمبود و ازدیاد مس

مس در افراد سالم باید بین 100 تا 150 میلی گرم باشد که به طور وسیعی در طبیعت پخش شده که حتی برنامه های غذایی فقیر مس بدن را تامین میکند.

کمبود این عنصر خیلی کم پیش می آید و بیشتر در افرادی که که ناراسایی کلیه ای دارند و مبتلایان به سو تغذیه پروتئین پیش می آید.

فایده مس برای سلامتی بدن باعث رشد مناسب بدن می شود و استفاده موثر آهن و مس واکنش های مناسب برای بهبود آنزیم های بافت های مو و چم میشود.

تنظیم غده تروئید و تنظیم ریتم قلب کاهش کلسترول خون مزایای از مس در سلامتی بدن انسان است.

غذاهای مس دار

  • زرد آلو
  • انواع تخمه ها
  • مغز گردو الزاما با پنیر
  • قند
  • لوبیا
  • قارچ بسیار مس بالای دارد
  • جو
  • جوانه گندم

علائم کمبود

سوخت غیر عادی کلسترول و عدم تنظیم قلب ایجاد لکه های سفید در ناخن و پوست و کم خوبی و آسیب دیدن رگها.

کاهی تعداد گلبول سفید یکی از علائم کبود مس در بدن انسان می باشد که کسانی که از درد مفاصل رنج میبرند داشتن یک دسبند مسی را توصیه میکنند و دلیل این موضوع را هم کمبود یون های مس در خون میدانند که تماس بدن با مس کمبود این موضوع را جبران میکند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *