گالری محصولات ایرانی
گالری محصولات ایرانی
نقش صنایع دستی درتمام ابعداد زندگی چیست

نقش صنایع دستی درتمام ابعداد زندگی چیست؟

بدون شک یکی از افتخارات هر کشور و ملتی صنایع دستی و بومی آن کشور است.
خصوصیات فرهنگی و ویژگیهای قومی از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی میان جامعه ها برقرار می‌کند .
هنر صنایع دستی بی رقیب که حاصل تلفیق هنر و اندیشه و ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران عزیز است ،که به عنوان سفیران تاثیر گذار، بر روی فرهنگ و آداب و رسوم ملت ایران این فرهنگ را در جای جای جهان معرفی و مطرح می کنند و در گذر زمان روز به روز به ارزش و اعتبار این صنایع می افزایند.

ویژگی های با ارزش این صنایع دستی

از ویژگی ها با ارزش صنایع دستی می توان به این موارد توجه کرد؛ ملی و غیر وابسته است و نیاز به کارشناس خارجی ندارد. زیرا این صنایع از مواد اولیه طبیعی همان منطقه ساخته می شود و چون صنایع دستی هنر بومی هر کشور است و مختص به منطقه خود می باشد و برگرفته از دل تاریخ و اصالت ایرانی است ، هیچ وابستگی به کارشناسان و مواد اولیه خارجی ندارد.

قابلیت اجرایی و توسعه در اکثر مناطق اعم از شهری ،روستایی و عشایری دارد. و همچنین چون مواد اولیه این صنایع از محیط طبیعی گرفته می‌شود، با هزینه بسیار مناسب و ارزان می‌تواند به مواد اولیه دسترسی پیدا کنید این باعث می شود که نیازی به سرمایه گذاری های فراوان جهت راه اندازی و اشتغال در این زمینه نداشته باشید.

عدم آثار مخرب زیست محیطی چرا که در ساخت صنایع دستی از مواد شیمیایی استفاده نمی شود بیشتر موادی است که از محیط طبیعی برگرفته شده است سازگاری با محیط زیست می باشد و کمترین آسیب را به محیط زیست می زند.

ویژگی های با ارزش این صنایع دستی
ویژگی های با ارزش این صنایع دستی

شما می توانید با کمترین فضا و کمترین ابزار آلات و مواد اولیه برگرفته شده از طبیعت محصولی را خلق کنید ،بنابراین صنایع دستی یک شغل خانگی خوب محسوب می‌شود و می توانید آن را به عنوان شغل دوم نیز در نظر بگیرید. و این عامل دلیلی بر موفقیت صنایع دستی در حوزه اشتغال و درآمدزایی می باشد .

همچنین با توجه به اینکه صنایع دستی از اصلی‌ترین سند های زنده در تاریخ ایران زمین است و بخشی از میراث فرهنگی این جامعه می باشد، شما می توانید با کشف اسرار این صنایع ماندگار و تاریخی ،سفر زمان به ایران کهن داشته باشید، و به اسرار ساخت صنایع دستی آن زمان پی ببرید و اینگونه بیاموزید از چه پشتوانه ای غنی فرهنگی و ملی برخوردار هستید و به این افتخار کرده و سعی بر زنده نگه داشته شدن ارزش های ایرانی و حفظ آثار داشته باشید.

سایر نقش های صنایع دستی

امروزه رشد اقتصادی و اجتماعی بدون توجه به اجزای آن امکان پذیر نیست و در اشتغال‌زایی باید به دو پارامتر نیروی کار و سرمایه توجه داشت.
در این میان صنایع دستی به خاطر این که دارای شرایط خاص و ویژه‌ و ممتازی است مانند؛ کاربر بودن، سرمایه اندوز بودن، امکان مشارکت زنان در تولید صنایع دستی، داشتن کاهش ریسک در درآمد،استفاده آن از مفاهیم داخلی و بسیاری دیگر از پارامترهای اقتصادی و فرهنگی ‏نظیر ارزش افزوده بالا،انتقال هنر بومی ومحلی،حفظ فرهنگ و اصالت بومی،پیوند نسل ها و ‏دیگر مولفه ها می تواند یکی از مهمترین عوامل و راه حل های مبارزه با بیکاری در مناطق ‏مختلف کشور باشد ، و با ایفای نقش های ذیل می تواند تاثیرات بلند مدتی بر روی شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور مان بگذارد:

  • تجهیز منابع و ایجاد تعادل های منطقه ای در توسعه
  • عمران و توسعه
  • ایجاد جاذبه برای توسعه گردشگری
  • ازدیاد درآمد سرانه
  • مهمترین محدودیت ها و مسائل توسعه صنایع دستی
  • افزایش تولید ملی و توسعه صادرات
سایر نقش های صنایع دستی
سایر نقش های صنایع دستی

انواع موانع و محدودیت هایی که صنایع دستی با آن مواجه است عبارتند از:

  • مسائل و مشکلات بازاریابی ، تبلیغات و اطلاع رسانی و نظام عرضه و توزیع
  • محدودیت ها و مشکلات تجهیز منابع
  • مسائل ومشکلات کمبودهای اموزشی، ترویج و تحقیق
  • مسائل و نارسایی های حقوقی، قانونی و مقررات
  • مسائل ومحدودیت های فنی و تکنولوژیک
  • مسائل و تنگناهای نظام اجرایی و مدیریتی

جنبه های دیگر صنایع دستی

صنایع دستی غیر از جنبه هنری و فرهنگی از نظر اقتصادی اجتماعی نیز دارای اهمیت فراوانی می باشد.

با توجه به توضیحات بالا متوجه خواهید شد که صنایع دستی راه مناسبی برای اشتغال زایی است و اینکه یک شغل خانگی مناسب است که در مناطق روستایی و عشایری نیز می توان به این شغل مشغول بود.

با وجود این شرایط توسعه صنایع دستی به مشابه جزء جدایی ناپذیری از اقتصاد روستایی و همچنین این صنعت دارای جذابیت فراوان گردشگری می باشد و این باعث می شود که امید زیادی به رشد اجتماعی و رونق اقتصادی در این زمینه داشته باشیم .

بنابراین مدیران اجرایی باید در زمینه صنایع دستی تلاش کرده و همچنین نیاز به مطالعه پیرامون و برنامه ریزی و توسعه صنایع دستی و شناخت مصرف و ایجاد ظرفیت های جدید و ایجاد اشتغال های مولد ارتقا و بهبود شاخص های کلان اقتصادی و ارتقاء سطح درآمد و معیشت هزاران خانوار روستایی که به این فعالیت اشتغال دارند، ضرورت پیدا می کند و برای اینکه به درستی برنامه‌ریزی شود، باید مطالعات تخصصی در این زمینه ها و زمینه های اجتماعی و فرهنگی انجام گیرد.

امید این است که، با مطالعه و کمک مدیران اجرایی، با رشد و توسعه صنایع دستی گام های موثر در جهت ایجاد فرصت های شغلی در زمینه های مختلف ،صنایع دستی برای هنرمندان ایرانی فراهم شود و این صنعت به جایگاه واقعی خود از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و اشتغالزایی برسد و موجب توسعه اقتصادی فراوان شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *