گالری محصولات ایرانی
گالری محصولات ایرانی
فواید قابلمه مسی چیست؟ قابلمه مسی و حسوم

فواید قابلمه مسی چیست؟ قابلمه مسی و حسوم

فواید قابلمه مسی

مس در داخل بدن تولید نمی‌شود، بنابراین باید از طریق منابع خارجی وارد بدن گردد مس سومین ماده معدنی در بدن است و تقریبا توسط پروتئین پلاسمای خون با نام سرولوپلاسمین حمل می‌شود در گذشته نیز ما ایرانی ها به علم اینکه جنس قابلمه در کیفیت و خواص غذا تاثیر دارد رسیده بودیم در قدیم مردم هر وقت که در قابلمه مسی غذا درست میکردند حتما در آن کفیگر و یا ملاقه ای آهنی که حسوم نام داشت قرار میدادند تا نیاز بدن به مس و آهن را از این طریق تامین کنند.

کمبود یون مس باعث میشود شما دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و مدام دهن‌دره کنید. در ضمن هیچ کارخانه داروئی نمی‌تواند از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کنه و اونی که مثلاً به اسم قرص آهن به خورد شما می‌دهند شامل مولکول آهن هست که برای بدن هیچ کاربردی ندارد؛ غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی، از یون آزاد شده این ظرف استفاده می‌کند و در بدن شما فوق‌العاده احساس نشاط و انرژی ایجاد می‌‌کنه دیگه از اون دهن‌درگی و خمیازه و کسالت خبری نیست و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی میشود.

قابلمه مسی
قابلمه مسی

همه آنچه که باید در مورد ظروف مسی بدانید

دلایل استفاده از ظروف مسی بیشمار است کلمه مس در قرآن و احادیث چند بار آمده است، از حیث علمی نیز تحقیقات جدید و طب سنتی مطالبی را ثابت کرده است. ظروف غذا یکی از مهمترین عوامل موفقیت در آشپزی است ظرف غذا در خوش طعم و خوشمزه شدن غذا بسیار اهمیت دارد. مدتی است که بسیاری از افراد پخت غذا در ظروف مسی را توصیه می کنند اما باید دید که پخت غذا در این ظروف تا چه اندازه فایده و عوارض خواهد داشت.
بهترین ظروف از نظر طب جدید است. از دیدگاه طب جدید ظروف شیشه ای و پیرکس بهترین ظروف هستند چرا که هیچ واکنشی با غذا نمی دهند ولی بقیه ظروف از جمله آلومینیومی، روحی، مسی، تفلن، چدن، ملامین و … عناصر تشکیل دهنده آنها هنگام پخت وارد غذا می شود .

قابلمه مسی
قابلمه مسی

فواید قابلمه و ظروف مسی

از فواید قابلمه مسی اینست که نگهداری حرارت در ظروف مسی به مراتب بیش از سایر ظروف فلزی است و دلیل خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در این ظروف هم این است که حرارت در مس به طور یکنواخت توزیع می شود. از طرف دیگر، مس از عناصر لازم برای فرآیند خونسازی و رفع کم خونی است به همین دلیل پخت غذا در این ظروف می تواند کم خونی را کم کند. یک مزیت دیگر مس نسبت به ظروف رایج دیگر آن است که غذا در ظرف مسی خیلی سریعتر می پزد.

راز همه این ظرافت ها در خواص فلز مس و رسانایی بالای آن نهفته است. پزشکان به افراد مبتلا به درد مفاصل توصیه می کنند که از دستبند مسی استفاده کنند. دلیل این امر کمبود یون مس در خون است. از سوی دیگر محققان می گویند تا چند دهه پیش یکی از علل ابتلا به آلزایمر رسوب یون های آلومینیوم در مغز است. مردم کشور ما برای پخت غذا به خصوص خورش و آش از دیگ های مسی استفاده می کردند و کفگیر آهنی به نام حصوم داشتند که در هنگام طبخ مدام روی آن می گذاشتند.

 

قابلمه مسی
قابلمه مسی

 

آیا قابلمه مسی کارخانه ای(ماشینی) با دستی فرق دارد؟ کدام بهتر است؟ د رارتباط با ظروف مسی چرا بعد از چند بار استفاده از ظرف مسی و پخت غذا، داخل آن سیاه می شود؟
در مورد مس جواب اولین سول ظروف مسی از دیرباز به دلیل قلع اندود شدن در سطح داخلی آن جهت طبخ هر گونه غذا مناسب بوده و به توصیه بسیاری از پزشکان بهترین فلز جهت حفظ سلامت و بهداشت غذا می باشد توجه داشته باشید در سطح داخلی ظروف مسی به دلیل وجود قلع پس از استفاده از آن مخصوصآ طبخ غذاهای ترش و کلری که مخلوط آب آشامیدنی است لکه های سیاه رنگی نمایان می شود که این بدلیل خاصیت ویژ فلز قلع و کلر آب آشامیدنی بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای سلامتی مصرف کننده نیست.

شما می توانید جهت از بین بردن و تمیز کردن نسبی این لکه ها سطح داخلی را با خاکستر و پودر ظرفشویی توسط اسکاج نرم بشویید و از کشیدن هرگونه سیم ظرفشویی جدا خودداری کنید خوب است بدانید درصورت ظاهر شدن قرمزی مس بر سطح داخلی ظروف پخت هر گونه شیرینی وحتی برنج بلامانع است و تنها از طبخ غذاهای ترش خود داری کنید جواب بخش دوم سوال هم باید گفت که ظروف مسی به دو روش دستی کوره ای و پرسی یا همان ماشینی ساخته می شود ظروفی که به روش دستی کوره ای و چکشی ساخته می شود از ضخامت بیشتری برخوردار است و سفید گری داخل ظروف از دوام بیشتری برخوردار است وغذا دیر تر می سوزد.

 

قابلمه مسی
قابلمه مسی

نکته: نکته مهمی که در رابطه با قابلمه های مسی باید گفت این است که تمام خواص مس و مزایا و خوبی هایی که از این قابلمه دوست داشتنی گفته شد به شرط این است که داخل قابلمه قلع اندود و یا به اصطلاح بازار سفید باشد در غیر این صورت نه تنها آنچه گفته شد را دارا نمیباشد بلکه باعث بیماری و حتی سرطان هم میشود ضمنا برای عمر بیشتر قلع داخل مس و اینکه دیرتر داخلش سیاه شود سعی کنید بعد از پخت غذا، غذا را از قابلمه مسی خارج و در ظرف دیگری نگهداری کنید به زبان ساده تر از قابلمه مسی برای نگه داشتن غذا استفاده نکنید و فقط برای پخت استفاده شود چون ترشی و نمک موجود در غذا باعث سیاه شدن آن میشود.

مضرات ظروف مسی

ظروف مسی زود اکسید می شوند و ترکیب پذیری بالایی با مواد غذایی دارند. به این ترتیب می توانند باعث مسمومیت شما شوند. به همین دلیل در ظروف مسی از پوشش هایی از جنس قلع، نیکل، استیل و لعابی استفاده می شود تا میزان ورود مس به غذا کاهش پیدا کند اما مشکل اینجاست که وجود این آلیاژها باعث ورود فلزات سنگین به بدن می شود. چون این لایه ها در هنگام پخت و پز به مقدار کم در غذا حل می شوند، به خصوص اگر غذاهای اسیدی برای مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند.

از سوی دیگر، پخت و پز مواد اسیدی و قلیایی در ظروف مسی یا نگهداری این مواد در چنین ظروفی باعث تخریب غذا می شود مس با غذاهای اسیدی واکنش می دهد و به این خاطر ظروف مسی را معمولا با لایه ای از یک فلز دیگر مثل قلع یا استیل یا نیکل می پوشانند تا از ورود مس به غذا جلوگیری شود این لایه در هنگام پخت و پز به مقدار کم در غذا حل می شود، به خصوص اگر غذاهای اسیدی برای مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند لذا از پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی پوشش داده نشده باید اجتناب کرد.

همچنین با خراشیدن یا ساییدن این ظروف در هنگام شست و شو، لایه پوششی محافظ از بین می رود از خراشیدن این ظروف باید خودداری نمود و در ظروفی که لایه پوششی آنها از بین رفته نباید پخت و پز کرد. سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد مصرف ظروف مسی بدون پوشش هشدار داده است، زیرا این فلز هنگامی که در مقادیر زیاد وارد غذا می شود باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شود.

نحوه نگهداری از ظروف مسی

ظروف مسی را نباید با خوراکی های زیاد شور و تلخ، ترش و شیرین و روغنی و گوشت بسیار نگهداشت و زنگار آن ضرر دارد ولی قلع اندود آن ضرر ندارد و بهترین جایگزین همراه دیزی های سنگین بجای آلومینیوم است زیرا آلومینیوم اثرات استخوانی و خونی و مغزی بدی دارد. چون مس در قدرت انتقال حرارت از بهترین فلزات بعد از طلا است در صرفه جویی انرژی و پخت سریع مفید میباشد.

بنابراین این توصیه ها را یاد بگیرید و به کار ببندید:
1ـ اگر می خواهید لکه ای از روی ظرف مسی پاک کنید، روی آن یک برش پیاز بمالید تا راحت تمیز شود.
2ـ در ظروف مسی غذاهای اسیدی و ترش نپزید چون لایه داخلی ظرف را از بین می برند و باعث ورود بیش از اندازه مس به غذای شما می شود.
3ـ مراقب باشید که در حین استفاده یا شستشو لایه پوششی محافظ از بین نرود.
4ـ در ظروفی که لایه پوششی آنها از بین رفته نباید پخت و پز کرد در این صورت دچار مسمومیت مس می شوید که علایم آن تهوع، استفراغ و اسهال است. همچنین مس اضافی در کبد ذخیره شده و باعث از کار افتادن کبد می شود.
5ـ ظروف مسی را هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد و باید آنها را بعد از شستن بلافاصله خشک کرد.
6ـ برای پاک کردن قسمت های بسیار کثیف ظروف مسی و براق کردن آنها نصف یک لیمو ترش را در نمک فرو ببرید و روی قسمت مورد نظر بمالید. مخلوط سرکه و نمک هم مفید است. کافی است وسیله را به همراه یک قاشق غذاخوری نمک، یک فنجان سرکه سفید و مقداری آب به مدت چند ساعت در ظرفی بجوشانید. سپس آن را با محلول صابون و آب داغ بشویید و در نهایت آب بکشید و خشک کنید. شیوه دیگر این است که یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان سرکه سفید حل کنید و به آن آرد بیفزایید تا حالتی خمیری بیابد. خمیر را روی سطوح ظرف بمالید و پانزده دقیقه تا یک ساعت آن را کنار بگذارید سپس با آب گرم ظرف مسی را بشویید و با پارچه نرم و تمیز آن را خشک تا براق شود.
7ـ برای شستشوی ظروف مسی از آب گرم و اسکاچ های نایلونی استفاده کنید. اما از استفاده از شوینده های با قدرت سایندگی بالا خودداری کنید.
8ـ به جز لیمو و نمک، برای از بردن لکه های روی ظرف و حفظ درخشندگی آنها می توان از پولیش مس استفاده کرد.
9ـ اگر می خواهید ظروف مسی شما زنگ نزند قلم مو را در آب پیاز فرو کرده و آن را روی ظروف مسی بمالید.
10-اگر لایه ی پوششی مس از بین رفت، با مراجعه به فروشگاهی که از آن خرید کرده اید، بخواهید که دوباره ظرف مسی شما را پوشش دهد.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *