بازارهای سنتی یک فضای عمومی است، جهت مبادله و داد و ستد و دارایی، نقش اجتماعی و اقتصادی و مذهبی.
موقعیت مکانی اکثر بازارچهها در شهرها نزدیک به مکان های تاریخی، مسجد ها، کاروان سراها است و به این جهت اکثر این بازارچه ها محل رفت و آمد هستند.
علاوه بر رفت و آمد ساکنین همان منطقه، دارای جذابیت گردشگری نیز می باشند و پذیرای مسافران و توریست ها است .
بازارچه ها معمولاً از بخشهای مختلفی مثل تیمچه ها راههای اصلی و فرعی متشکل شده است و همچنین اصناف مختلفی در آن بازار مشغول به فعالیت های تجاری هستند.
یکی از اصنافی که در این بازارچهها بیشتر به چشم میخورد، صنایع دستی و هنرهای وابسته به آن منطقه می باشد و با توجه به موقعیت های مکانی بازارچه ها ، توجه توریستها و سرمایه داران و اکثر مصرف کنندگان هنرهای بومی و صنایع دستی به این مکان ها جلب می شود.
بنابراین بازارها با معماری های خاص و اصیل ایرانی و تزیینات همجوار با میراث فرهنگی و اجتماعی در اقتصاد و هنر و به ویژه صنایع دستی بومی ضرورت دارد. علاوه بر این با توجه به اینکه صنایع دستی ایجاد نقش پویایی در اقتصاد یک منطقه و همچنین جذب گردشگر و توریست دارد و محصولاتی که در حوزه صنایع دستی ساخته می شود به میزان زیادی در زندگی روزمره و اقتصاد هر منطقه تاثیر گذار است
این موضوع باعث شده است که فعالیتهای اقتصادی بسیاری از شهرها و یا حتی کشورها مربوط به تولید و فروش صنایع دستی منطقه خود باشد.
صنایع دستی در شرایط فعلی و اقتصادی کشورها با توجه به فواید و مزیت هایی که این صنعت دارا می باشد، خیلی کاربردی است.
ولی با توجه به تحریم ها و شرایط فعلی کشور ما و توجه به اینکه صنایع دستی میتواند از نظر اقتصادی برای کشور ما مفید باشد متولیان این امر باید تسهیلات و شرایط مناسبی را برای فعالان هنر و صنعت ایجاد کنند و یکی از راه هایی که می تواند به این امر کمک کند، ایجاد بازارهای فروش برای محصولات و صنایع دستی است.
در بیشتر شهرها بازارچه دارای جاذبه های گردشگری و توریستی میباشد و علاوه بر این خود صنایع دستی نیز به جذابیت این بازارها افزوده می کند و خود محصولات صنایع دستی می تواند به جذب توریست کمک کند.
امید است که بازارچههای فراوانی در تمامی شهرهای کشور ایران فراهم شود تا هم کمک به اقتصاد و اشتغال شود و هم با معرفی میراث فرهنگی مان و انتقال سنتها و تاریخ کشورمان به دیگر کشورها با فروش این صنایع در این بازارچه ها به موفقیت برسیم.