مشاغل ایرانی
مشاغل ایرانی
طریقه استفاده از سماور ذغالی

طریقه استفاده از سماور ذغالی

طریقه استفاده از سماور ذغالی برنجی: کافیست سماور را از پایه جدا کنید داخل تنوره ذغال ریخته و سماور را روی پیک نیک بگذارید و بعد از 3 دقیقه ذغالها مشتعل می شوند سماور را روی پایه خود سوار کنید و مقدار کمی ذغال دیگر خام داخل تنوره ریخته و دودکش آن را روی باد گیر قرار دهید و منتظر جوش آمدن آب باشید در صورت نبود پیک نیک میتوان زغال خام را داخل تنوره قرار دهید و اندکی ژل آتش زا به داخل تنوره روی ذغالها ریخته سپس با کبریت مشتعل کنید.

تقریبا همه ما سماور گازی و برقی را دیده ایم؛ شاید سماور ذغالی هم دیده باشیم اما استفاده از سماور ذغالی را کمتر کسی از نسل جوان به خاطر دارد و فقط سماورهای ذغالی برای تزیین و دکور استفاده میشود.

طریقه استفاده از سماور ذغالی
طریقه استفاده از سماور ذغالی

شاید سماور یکی از صمیمی ترین دوستان خانواده باشد که همیشه وقتی زندگی تغییر کرده است آن هم تغییر کرده و مطابق مصرف و سلیقه مصرف کننده و انرژی که برای مصرف کننده در خانواده راحت تر بوده، تغییر شکل داده است.

سَماوَر وسیله‌ای معمولاً فلزی است که برای آماده کردن چای به منظور نوشیدن بکار می‌رود واژه سماور از زبان روسی آمده و در آن زبان معنی آن «خودجوش» است.

اولین سماورهای ساخته شده بسیار ساده بودند اما بعدها در شکلها و اندازه‌های متنوع، بسته به نحوه استفاده مردم تولید گردیدند بیشتر سماورهای کوچک در خانه‌ها و دفاتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند و برخی از آنها در اندازه‌های بزرگتر برای استفاده در مکانهای عمومی مانند قهوه خانه‌ها، رستورانها و قطارهای مسافر بری و چهارراها ساخته می‌شدند.

اجزای سماور ذغالی
اجزای سماور ذغالی

سماورهایی که بیشتر در حمل ونقل از آنها استفاده می‌شد دسته و پایه هایشان تاشو بودند و برخی نیز محل خاصی برای پخت غذا داشتند اینک انواع مختلف سماور از جنس برنج، مس ،نیکل، نقره، استیل و… ساخته می‌شود که در دوره‌های مختلف تغییراتی در این وسیله به وجود آمده‌است.

طریقه استفاده از سماور ذغالی در گذشته به این صورت بود که سماورها دارای ساختمانی بودند که عبارت از مخزنی برای جوش آوردن آب بود، اما میان مخزن سماورهای زغالی تنوره یا لوله‌های عمودی برای روشن کردن زغال در آن تعبیه شده بود، پس از آن همزمان با پیشرفتهای تکنولوژی و استفاده از سوختهای نفت، گاز و انرژی الکتریکی سماورهای نفتی، گازی و برقی تولید شد.

البته بعضی از سماورهای زغالی را نیز با اندکی تغییر و تعبیه یک مخزن نفت فیتیله دار در قسمت پایه تبدیل به نفتی می‌نمودند اما امروزه در شهرهای بزرگ با جایگزین شدن انرژی گاز و برق به ندرت از سماورهای نفتی استفاده می‌شود.

سماور ذغالی
سماور ذغالی

اکنون سماور یکی از وسائل ضروری است که بیشتر انواع گازی آن مورد استفاده منازل، شرکتها، رستورانها و… قرار می‌گیرد. مکانهای عمومی و قطارها نیز از کتریهای بزرگ برقی استفاده می‌شود خاطره خوش سماور موجب شده‌است که امروزه آن را به عنوان یک عنصر تزئینی مشاهده کنیم.

از سماورهای ذغالی تا چای‌ سازهای برقی

چای یکی از نوشیدنی‌های مرسوم و البته محبوب نزد ما ایرانیان است نوشیدنی‌ ای که این روزها تنوع بالایی از لحاظ طعم دارد این رشد تنوع البته تنها به چای محدود نشده و چنین تنوعی را در مورد وسایلی که این نوشیدنی با آن مهیا می‌شود نیز شاهد هستیم سماور، کتری و قوری‌های روگازی، کتری‌های برقی یا انواع چای‌سازها از معمول‌ترین وسایلی هستند که برای دم کردن چای از آنها استفاده می‌شود وسایلی که هرکدام سهمی از میزان فروش لوازم خانگی را در اختیار دارند اما هر کدام از این کالاها دارای انواع گوناگونی هستند که انتخاب بین نمونه‌های گوناگون این کالاها را برای خریدار مشکل می‌کند.

از سماورهای ذغالی تا چای‌ سازهای برقی
از سماورهای ذغالی تا چای‌ سازهای برقی

به همین دلیل در این بخش ما ضمن معرفی وسایل تهیه یا به اصطلاح دم کردن چای مجموعه نکاتی که حین خرید این کالا باید مد نظر قرار دهید ذکر می‌کنیم تا کمکی باشد برای انتخاب بهتر در خرید این کالاها.

سماور یکی از کالاهای قدیمی است که برای تدارک یک چای لب سوز‌، لب دوز و لبریز مورد استفاده قرار می‌گرفته و همچنان استفاده می‌شود این کالا در انواع ذغالی، برقی، گازی و نفتی موجودند که البته دو دسته سمارهای برقی و گازی این روزها کاربر بیشتری دارند و نمونه‌های نفتی قدیمی دیگر چندان مورد استفاده خانگی قرار نمی‌گیرند.

سماورهای برقی هم با توجه به گرانی و همچنین کمبود برق این روزها کمتر از نمونه‌های گازی مورد توجه قرار می‌گیرند. در نتیجه می‌توان گفت در میان سماورها این نمونه‌های گازی هستند که پرمخاطب‌تر هستند البته هنگام خرید سماورهای گازی باید به این موضوع دقت کنید که برخی از انواع این سماورهای گازی، فاقد ترموکوپل بوده و این امر می‌تواند یک امتیاز منفی برای آنها محسوب شود. ترموکوپل، جریان گاز را هنگام خاموش شدن سماور به علت وزش باد ی

سماورهای ذغالی
سماورهای ذغالی

ا قطع موقتی گاز، کاملا قطع و از انتشار گاز در منزل جلوگیری می‌کند.

 

در نتیجه استفاده از سماور گازی فاقد ترموکوپل می‌تواند منجر به بروز خسارات جبران‌ناپذیری شود همچنین توجه داشته باشید که حتما سماوری خریداری کنید که دارای نشان استاندارد باشد. حال سمارو برقی یا گازی باشد فرقی نمی‌کند، ولی وجود این نشان اهمیت زیادی دارد همچنین سماوری خریداری کنید که به برچسب انرژی مجهز باشد.

برای خرید سماور زغالی این نکته ها یادتان باشد!
تصور آشپزخانه ایرانی بدون وجود چای تازه دم مشکل است. چای نوشیدنی محبوب و همیشگی ما ایرانی هاست که در هر ساعت از روز آن را می نوشیم و خستگی مان را در می کنیم.
پیشترها تصور آشپزخانه بدون سماور هم برای ما ایرانی ها دشوار بود اما الان در بیشتر آشپزخانه ها اثری از سماورهای زیبا و قدیمی نیست و جای آن را کتری و قوری و چای ساز گرفته است. خیلی ها معتقدند که چای که با سماور دم نشود چای نیست! چه برسد به این که با چای ساز دم کشیده باشد!

سماورهای برقی
سماورهای برقی

این خیلی ها همان هایی هستند که هنوز هم در آشپزخانه هایشان سماورهای قشنگ و بزرگ دارند و چای شان را با قوری های گل قرمزی در استکان های کمر باریک می ریزند و می نوشند و حسابی لذت می برند!
اگر شما هم مثل این خیلی ها هنوز اعتقاد دارید که اصالت چای به سماور آن است یا دلتان هوس چای دم کشیده با سماور کرده است اما سماور ندارید، با ما همراه باشید تا اصول خرید یک سماور خوب را با هم بررسی کنیم.

انواع سماور و سرویس سماور

انواع سماورهای ذغالی در 200 سال گذشته عموما از شکل سطلی، گلدانی، شلغمی، گرد، و قارچی برخوردار بوده و بیشتر از مارک و تمبرهای معروف سازندگان و کارخانه های معتبر بر روی درب و بدنه ویا پایه آنها استفاده شده است.
جنس سماور ها معمولا از مس سبز، مس قرمز یا ورشو ، نیکل، نقره، نوربلین norblin و شاید مقدارکمی طلا ساخته شده است.

انواع سماور و سرویس سماور
انواع سماور و سرویس سماور

ارزش آنتیک بودن آنها به سال واقعی ساخت ، استادکار و کارخانه سازنده ، شکل ، جنس ، وزن ، نوع کلاس آنها و ظرفیت گنجایش سماور و تعداد جایزه هایی که این سماورها در نمایشگاههای بین المللی اخذ نموده، همچنین به اجازه های حکومتی و امتیازات داده شده بستگی دارد.
استادکاری که سماور را آبکاری کرده و تعداد کدها و رمزهایی که بر روی سماور حکاکی شده اند همگی بسیار حایز اهمیت هستند.
هرگونه تعمیر بر روی سماور از ارزش کلکسیونی سماور می کاهد سالم بودن سماور (عدم صدمه دیدگی بدنه) ، اصیل بودن مهرهای حک شده و تعداد مهرها، استاندارد بودن بادگیر ، شیر ، درب و دیگر تعلقات سماور همگی برای کارشناسی و تعیین ارزش سماور در نظر گرفته می شوند برخی از سماورهای اصیل دارای کدهای یکسانی بر روی شیر و بدنه و درب می باشد که نشان دهنده ی استاندارد بودن سماور است و ارزش بسیاری دارد.

انواع سماور
انواع سماور

سماور زغالی از جمله وسایلی است که از دیر باز در خانواده های ایرانی بسیار پر کاربرد بوده است به دلیل اینکه ایرانیان از جمله کسانی هستند که بسیار زیاد چای مصرف میکنند همیشه یکی از استفاده کننده گان سماور بوده اند سماور ها جنس ها و مدل های مختلفی دارند و از جمله وسایلی هستند که با گذشت زمان دچار تغییر و پیشرفت شده اند، به عنوان مثال در گذشته سماور های ذغالی مرسوم و مورد استفاده بودند و بعد از آن سماور های نفتی، گازی و برقی تولید شدند. سماور ها نیز مانند بقیه وسایل آشپزخانه در سایز ها و طرح های مختلفی تولید میشوند تولید کنندگان سماور در کشور ایران نیز کم نیستند.

ایرانیان بر این عقیده اند چایی که بر روی سماور درست شود مزه بهتری میدهد امروزه سماور های زیبایی وجود دارد و خریداران دارای اتنخاب محدود نیستند.

سماور در خانه های ابرانی از قدیم تا به اکنون به عنوان وسیله ی کاربردی در آشپزخانه وحود داشته  است . صنایع دستی ایران هم جلوه زیبایی با استفاده از آلیاژ های مختلف و قلمکاری های دستی به این محصول بخشیده است.
شاید در گذشته این سماور های زغالی یا آتشی ، برای تهیه ی آب جوش استفاده می شده اما الان به عنوان یکی از ملزومات یک تفریح درست حسابی در سفر های یک روزه و کوتاه عالی است.

انواع سرویس سماور
انواع سرویس سماور

انواع سماور ذغالی و گازی برنجی ورق محکم با ضمانت در حجم و ابعاد و مدل های متفاوت مناسب با هر سلیقه ای سماور زغالی مسی قلم‌زنی شده محصولی تزیینی است که ظاهری زیبا و سنتی به دکوراسیون منزلتان می‌دهد. فلز برنج به کار رفته در این محصولات ، در طب سنتی به استفده از آن اشاره شده است. که مواد معدنی بدن را تامین کرده و در سلامت افراد موثر است.

سعی کنید سماور زغالی ای که استفاده میکنید سطح داخلی اش با قلع سفید نشده باشد چون کیفیت سماور با سفید کردن پایین می آید ، رنگ تیره داخل سماور زغالی برنجی کاملا امری طبیعی است و اصلا جای نگرانی ندارد چرا که جوشاندن آب در سماوری که داخل آن تیره باشد گواراتر نیز می باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *