مشاغل ایرانی
مشاغل ایرانی
ظرف مسی

خواص ظروف مسی و مس برای بدن

ظروف مسی اصفهان

از دوران سلجوقیان اصفهان به عنوان یکی ازمهم ترین قطب های تولید ظروف مسی مطرح بوده است و به همین دلیل صنعت مسگری طی دهه های اخیر در اصفهان رونق قابل ملاحظه ای داشته است. ظروف مسی در حال حاضر از ورقه های مس و با روش چکش کاری سرد و گرم ساخته میشوند مهمترین مراحل تولید ظروف مسی در اصفهان عبارتند از: فرم دهی به ورق مسی با روش چکش کاری، بازکردن دندانه ها به روی همدیگر، جفت کردن و چکش کاری دندانه ها، اضافه نمودن تنه کار و برنج، گرم کردن و چکش کاری مجدد است.

اصولاً هر  کالایی که ساخته شده و مشتریان زیادی داشته باشد همیشه راه را برای عده ای سودجو باز می کند تا با تقلب راهی برای جذب منافع حداکثری خود پیدا کنند. از آنجا که ظروف مسی نیز از زمان های قدیم  مشتریان زیادی داشته لذا عده ای با آلیاژی از فلز مس و برنج به نسبت یک به دو اقدام به ساخت ظرف و فروش آن به نام ظروف مسی نموده اند.

ظروف مسی اصل که هم اینک بیشترین تولیدات آن در زنجان انجام می شود سرخ رنگ و شفاف بوده در حالیکه رنگ ظروف تقلبی زرد متمایل به مات می باشد و ناخالصی در آن بیشتر است و تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی توسط مسگران متبحر و قدیمی صورت می گیرد و برای خرید فقط می توان از مراکز معتبر آن را خریداری نمود.

 

قابلمه مسی
قابلمه مسی

فواید پخت غذا در ظروف مسی

ظروف مسی به خوبی حرارت را در تمام قسمت های غذا به طور یکسان پخش میکنند که این خود سبب پخت بهتر غذا میشود، و درنتیجه ی آن غذا بهتر جا می افتد و خوش طعم ترمی شود. استفاده از ظروف مسی را بسیاری از پزشکان توصیه میکنند، مس به خون سازی بدن کمک میکند، همچنین باعث سلامتی رگ های خونی و قلب میشود و می بایست روزانه به مقدار یک و نیم میلی گرم ازغذا جذب بدن شود.

سفید کردن ظروف مسی

مس نیز همچون فلزهای دیگر بعد از مدتی استفاده جرم میگیرد و کثیف میشود، اما خوشبختانه راههای زیادی برای تمیز کردن آن وجود دارد. این روش ها را برای تمیز کردن تمام ظروف مسی و ظروف تزیینی مسی میتوان استفاده کرد.
۱-استفاده از مخلوط سرکه و نمک: سرکه را روی ظرف بریزید مقداری نمک روی آن بپاشید و سپس با یک دستمال ظرف را تمیز کنید.
۲-جوشاندن با نمک و سرکه: یک لیوان سرکه را با یک قاشق نمک و مقداری آب مخلوط کنید و در یک قابلمه بریزید، سپس ظرف مسی را داخل قابل بگذارید و صبر کنید بجوشد تا تیرگی ها ی آن کاملا برطرف شود.
۳- ترکیب آبلیمو و نمک: ترکیب آبلیمو و نمک به دلیل خاصیت اسیدی به راحتی می تواند جرم روی مس را تمیز کند.
۴-سس گوجه: تمیز کردن با سس گوجه یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن جرم از روی ظروف مسی است به این شکل که مقداری سس را روی ظرف ریخته و یک ساعت اجازه دهید بماند سپس با یک دستمال آنرا تمیز کنید، آبکشی کنید و در نهایت با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.

معایب ظروف مسی واکنش با مواد غذایی قلیایی و اسیدی طعمی فلزی به غذاهای پخته شده در ظرف های مسی میدهد، که برای جلوگیری از این واکنش داخل ظروف مسی را قلع اندود میکنند تا مس اضافی وارد بدن انسان نشود، در صورتیکه لایه ی قلع خدشه دار شود باید مجدداً توسط تعمیر کار مجرب، پوشش قلع ایجاد شود. آشپزی در غذاهای مسی فایده زیادی برای سلامتی ما دارد. بسیاری از خانم ها یک دیگچه مسی تهیه کرده اند و حداقل خرشت شان را در ان تهیه میکنند، حتی برخی افراد میگویند یک تکه اهن تمیز را در خرشت بیندازید تا آهن آن به خرد غذا برود.

 

قلع اندود کردن ظروف مسی
قلع اندود کردن ظروف مسی

ظروف مسی به دلیل گرانی و حساسیت نیازمند نگهداری هستند، نگهداری مواد غذایی که خاصیت اسیدی یا بازی دارند در ظروف مسی کاردرستی نیست، مثلا نگهداری و پخت مواد غذایی مثل گوجه فرنگی، آلو، گوشت و چغندر همینطور جوشاندن آب غوره، سرکه و آب نارنج درظروف مسی آسیب دیده اشتباه است، ظروف مسی را به هیچ وجه نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد، همینطور باید مراقب بود که درحین شست و شو لایه ی پوششی از بین نرود، برای شستن ظروف مسی از آب گرم و اسکاچ نایلونی استفاده شود و ازشوینده هایی که قدرت سایندگی بالایی دارند خودداری شود، برای جلوگیری از زنگ زدن ظروف مسی، قلم مو را به آب پیاز آغشته کرده و روی سطح ظروف بکشید.

ظروف مسی اصل

هر شخصی برای پخت غذا باید از مشخصات ظروف مورد استفاده از جمله ظروف مسی اصل اطلاعاتی داشته باشد، ظروف مسی اصل سرخ رنگ و شفاف هستند در حالیکه ظروف مسی تقلبی زرد متمایل به مات می باشند، تشخیص مس اصل وتقلبی توسط مسگران مجرب صورت میگیرد.

اولین مشخصه یک ظرف، پوشش داخلی ظرف است که باید سالم و بهداشتی باشد و در ترکیب با مواد غذایی از خود مواد مضر آزاد نکند و دیگر اینکه در برابر حرارت مقاوم باشد. ظروف مسی به دلیل اینکه با قلع مرغوب و اصل پوشانده شده اند حرارت را به خوبی به تمام غذا پخش میکنند و باعث خوش طعم شدن غذا میشوند و همینطور از سوختن غذا جلوگیری میکنند.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *