مرجع صنایع دستی ایران

صادرات صنایع دستی

مقالات

۲۰ آبان ۱۴۰۰ 51 بازدید
مرجع صنایع دستی ایران
فیروزه کوبی

صادرات صنایع دستی موضوعی پر اهمیت در کسب درآمد و رونق اقتصادی است؛ همچنین صادرات صنایع دستی به سایر کشور ها نمایانگر و تداعی کننده قدمت، فرهنگ، تمدن و هنرهای اصیل ایرانی است، که نیاز به تجربه و مهارت و دانش کافی دارد؛ مفتخریم که کشور ایران جز 40 کشور اول صادرات صنایع دستی به جهان است؛ برای صادرات صنایع دستی، محصولات از سایر شهر ها، به تهران فرستاده و سپس از پایتخت به سایر نقاط جهان صادر می گردد؛ صنایع دستی خاتم کاری شده، فیروزه کوبی، گلیم بافی و … از محصولات صادر شونده به دیگر کشور ها هستند.

در ایران از ۴۰۰ رشته ی شناخته شده ی صنایع دستی، 297 رشته در ایران تولید می شود که اکثر این تولیدات بومی خود کشور است؛ اگر اصفهان را مرجع صنایع دستی ایران بدانیم 197 رشته در اصفهان تولید می‌شود به طور مثال در ظروف چینی دوران صفویه در دنیا شناخته شده هستیم و در حوزه ی این محصول بسیار خوب کار می کنیم و باید تلاش کنیم تا سایر اقلام را در دست بگیریم. یکی از فعالیت های  مجموعه ما کمک کردن به هنرمندان در زمینه ی صادرات صنایع دستی است که بتوانند کالای خود را برای بازارهای خارج از کشور معرفی کنند.

 

فیروزه کوبی
فیروزه کوبی

 

انواع صنایع دستی

رودوزی های سنتی، هنر میناکاری، سفال گری هنرهای مرتبط با چوب، هنرهای مرتبط با سنگ، نگارگری، چاپ های سنتی، حصیربافی، نمد مالی، پوسین دوزی، آثار چرمی و دیگر صنایع متفاوتی داریم که بعضی از این موارد در ایران کاربرد زیادی دارد و خیلی خوب کار می شود مثل:

 

  • صادرات صنایع دستی شیشه ای

صنایع دستی شیشه یکی از مهمترین بخش های صنایع دستی ایران است که ¼ محصولات صادراتی صنایع دستی شیشه را تشکیل می دهد؛ با روش های مختلف می توان آثار هنری شیشه ای را تزئین کرد و ارزش افزوده آنها را افزایش داد و به فروش خوبی رسید؛ این روش های تزیینی مانند برش، حکاکی، نقاشی و معرق روی شیشه هستند و به ارزش و تنوع محصولات می افزایند؛ و سلایق مختلف را پوشش می دهند و به افزایش فروش و صادرات هنر شیشه کمک می کنند بازارهای اصلی صنایع دستی سنتی برای فروش ایران، آسیا، آفریقا و برخی کشورهای اروپایی است و بسیاری از طرح های صنایع دستی شیشه ای به ویژه طرح شاه عباسی به خلیج فارس، امارات متحده عربی و قطر صادر می شود.

 

صنایع دستی شیشه ای
صنایع دستی شیشه ای

 

  • صادرات صنایع دستی سفالی

یکی از مزایای صنایع دستی سفالی که آن را از محصولات دیگر متمایز می کند، مواد اولیه ارزان آن است که با یک هزینه ی اولیه کم می شود محصول سفالی را تولید و عرضه کرد و دومین موردی که مهم است رقابت در این صنابع کم است  و محصولات منحصر به فرد به نظر می آیند. صنعت گران این حوزه متأسفانه، بین المللی فکر نمی کنند و معمولا فقط به تولید داخل فکر می کنند و آن را نیز نمی توانند خوب بفروشند. کسانی که وارد این حوزه می شوند واقعا می توانند آینده ی طلایی داشته باشند.

 

صنایع دستی چوبی
صنایع دستی چوبی

 

  • صادرات گلیم

گلیم محصولی شناخته شده است و ایران نیز در این زمینه فعالیت می کند. گلیم از آن دسته هنرهایی است که مخاطبان خاص خود را دارد. ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان گلیم است، هند و پاکستان نیز صادرات خوبی در این زمینه دارند.

 

گلیم بافی
گلیم بافی

 

صادرات فرش دستباف ایرانی

کالایی که فوق العاده از ایران صادر می شود به همین علت رقیب در این حوزه زیاد است و بازار نسبتا اشباع شده است البته این گونه نیست که بگوییم نباید در این زمینه وارد شوید بلکه اگر تولید کننده و شرایط لازم را دارید می توانید با بررسی وارد این حوزه شوید.

صادرات صنایع دستی مسی

کار در این حوزه فوق العاده خوب است؛ افرادی که ساکن زنجان هستند در این منطقه صنایع دستی مسی فوق العاده کار می شود؛ اگر تولید کننده هستید و یا به تولید کنندگان نزدیک هستید یک امتیاز مثبت است؛ در دنیا این محصول متقاضیان زیادی دارد.

 

صنایع دستی مسی
صنایع دستی مسی

 

صادرات صنایع چوبی

صنایع چوبی باید از چوب هایی باشد که تولید خودمان است مثلا اگر mdf کار نشود بهتر است زیرا mdf وارداتی است اگر تولید کننده چوب خودمان باشیم و چوب را به شکل های جعبه، قاب عکس، تابلو و… کار کنیم متقاضیان خوبی دارد زیرا تولید برای ما ارزان و کشورهای همسایه ترجیح می دهند از کشوری که ارزان و نزذیک است خرید کنند.

 

صنایع دستی چوبی
صنایع دستی چوبی

 

برای صادرات صنایع دستی چه باید کرد؟

کارت بازرگانی

برای شروع فعالیت صادراتی، صادرکننده باید دارای کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی باشد  برای اخذ کارت بازرگانی از وزارتخانه مربوطه باید حداقل سه سال سابقه کار داشته باشد. پس از دریافت کارت بازرگانی می توانید صنایع دستی را صادر کنید; خوبی صادرات صنایع دستی این است که کالاها مشمول عوارض صادراتی نمی شوند، نکته دیگر در مورد مجوز صادرات صنایع دستی این است که باید کالا را بیمه کنید.

بیمه

بیمه بخش بسیار مهمی از فرآیند صادرات است، صادرکنندگان محصولات صنایع دستی باید همواره در نظر داشته باشند که برای جلوگیری از ضرر و زیان در حین حمل و نقل کالاهای صادراتی خود باید محصولات خود را بیمه کنند. فروشنده کالای صنایع دستی با بیمه مطمئن است که در صورت آسیب دیدن کالای خود خسارتی نخواهد دید و از طریق بیمه می‌تواند ضرر و زیانی که متوجه خریدار می‌شود را جبران نماید؛ در حوزه بیمه کالاهای صادراتی انواع بیمه وجود دارد که صادرکننده با توجه به نیاز و بودجه می تواند از آنها استفاده کند.

هزینه‌ها

در ابتدا  هزینه‌ی خود کالای صادراتی است که صادرکننده هزینه‌های لازم برای تولید آن را پرداخت کرده است؛ محصولات صنایع دستی با توجه به تنوعی که دارند نیاز به بسته بندی مناسب نیز دارند به طوری که صادرکننده در هنگام صادرات باید هزینه های بسته بندی کالا را متقبل شود سپس نوبت به هزینه های حمل و نقل کالا می رسد. هزینه‌های فوق تا مقصد به عهده صادرکننده می‌باشد، هزینه‌های فوق توسط سازمان‌های ارائه‌دهنده این خدمات از قبیل سازمان بنادر، انبارهای عمومی گمرکات داخلی و سازمان ملی استاندارد اخذ می‌شود.

صادرکننده برای جلوگیری از ضرر و زیان، یکی از انواع بیمه را انتخاب کرده و با توجه به شرایط و توان مالی خود هزینه آن را پرداخت می کند. محصولات صنایع دستی مشمول هیچ گونه حقوق صادراتی یا حقوق گمرکی (شامل عوارض ارزشی، ثابت و مرکب) نمی باشند. و صادرکننده از پرداخت هرگونه عوارض معاف است.

 

میناکاری
میناکاری
بازاریابی

لازمه‌ی بازاریابی است که فروشنده‌ی محصولات صنایع دستی بازار هدف خود را به خوبی بشناسد و بر اساس آن طرح‌ریزی نماید. به طور کلی بازاریابی به معنای شناخت بازارهای خارجی و پیدا کردن راه نفوذ به آنان است که از طریق بررسی دقیق آمارهای صادراتی، مذاکره با خریداران خارجی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ارتباط با رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌ها و نیز استعلام از موسسات بین‌المللی و مراکز ارائه‌دهنده‌ی اینگونه خدمات حاصل خواهد شد.

بازاریابی مستلزم آن است که فروشنده محصولات صنایع دستی بازار هدف خود را به خوبی بشناسد و بر اساس آن برنامه ریزی کند. به طور کلی بازاریابی به معنای شناسایی بازارهای خارجی و یافتن راهی برای مدیریت آنها از طریق بررسی دقیق آمار صادرات، مذاکره با خریداران خارجی، حضور در نمایشگاه های بین المللی، تماس با مشاوران تجاری در سفارتخانه ها و استعلام از موسسات و مراکز بین المللی ارائه دهنده این خدمات است. .

صنایع دستی متفاوتی داریم که هر کدام بازارمخصوص به خود را دارند و  چندین کشور وجود دارند که بهتر آن ها را خریداری میکنند؛ با توجه به محصولات خودمان، بازارهایی که مناسب ما هستند را شناسایی می کنیم برای مثال یک سری صنایع دستی ایرانی هستند مانند سجاده که در کشورهای مذهبی تقاضای بیشتری دارند؛ مثلاً زیورآلات دست ساز سنتی ایرانی در کشورهای عربی بازار خوبی دارند یا در کشورهای اروپایی صنایع دستی تزیینی ما را می پسندند. پس ما باید بازار هدف خود را شناسایی کنیم.

تبلیغات

صادرکنندگان محصولات صنایع دستی باید به این نکته توجه کنند که  امروزه به واسطه‌ی ایجاد فضای مجازی تبلیغات وارد مرحله‌ی جدید و با امکانات گسترده‌تری گشته که در صورت استفاده‌ی مناسب از این امکانات، فروش یک کالا و به ویژه کالایی نفیس و ارزشمند نظیر صنایع دستی یک خطه کاری سهل در مقایسه با گذشته خواهد بود.

 

صنایع دستی
صنایع دستی

به طور کلی فرآیند صادرات محصولات صنایع دستی مشابه با بسیاری از کالاهای دیگر، بدین گونه انجام می‌پذیرد:

ابتدا باید به وسیله‌ی طرق مختلفِ بازاریابی مناسب و اصولی بازار هدف فروش کالای مورد نظر خود را شناسایی و از اینکه چه محصولی را به چه کشوری صادر کند اطمینان حاصل کند، در مرحله‌ی بعدی صادرکننده باید پیش‌فاکتور فروش محصول خود را که حاوی مشخصات کالا و فروشنده می‎باشد، صادر و برای خریدار ارسال نماید، روشنده موظف است کالای خریداری شده را طبق توافقات انجام شده به درستی بسته بندی و آماده کند.

در مرحله‌ی بعدی صادرکننده موظف است که ارزش گمرکی کالای مورد نظر خود را تعیین نماید؛ ارزش گمرکی عبات است از بهای سیف (ارزش کالا، هزینه‌ی بیمه و بهای حمل و نقل) و همچنین هزینه‌های دیگری چون حق استفاده از امتیاز محصول (شامل نقشه، مدل و علامت بازرگانی)، هزینه‌های مربوط به افتتاح اعتبار و سایر هزینه‌هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق می‌گیرد.

گام بعدی این است که صادرکننده مجوز صادرات کالای خود را از ارگان هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و سایر نهادهای ذیربط دریافت کند. پس از بازرسی و ارزیابی کالا و پلمپ بسته بندی صادراتی، مجوز خروج صادر می شود.

پس از انجام این مراحل، صادرکننده باید با یکی از شرکت های حمل و نقل قرارداد ببندد و کالاهای خود را تا مقصد بیمه کند. سپس صادرکننده فاکتور فروش خود را صادر می کند و این باید به تایید اتاق بازرگانی و اتاق بازرگانی برسد و اتاق بازرگانی نیز گواهی مبدأ کالا را صادر نماید؛ لازم به ذکر است که این مرحله به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه‌ی گواهی مبدأ اتاق بازرگانی ایران انجام‌پذیر است، در آخرین مرحله صادرکننده جواز خروجی کالای خود را به شرکت حمل و نقل طرف قرارداد خود ارائه داده و شرکت مزبور پس از صدور بارنامه‌ی حمل، کالا را از گمرک بارگیری کرده و به مقصد حمل می‌کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط