گالری مشاغل ایرانی
گالری مشاغل ایرانی
کم شدن آب رادیاتور

دلایل کم شدن آب رادیاتور چیست؟

کم شدن آب رادیاتور یکی از مشکلات رایج در خودروها است که می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و خرابی‌های جدی در سیستم خنک‌کننده شود. دلایل مختلفی می‌توانند موجب کم شدن آب رادیاتور شوند.

دلایل اصلی کم شدن آب رادیاتور

1. نشتی در سیستم خنک‌کننده

– علت: یکی از اصلی‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور، نشتی در سیستم خنک‌کننده است. این نشتی می‌تواند از نقاط مختلف سیستم اتفاق بیفتد، از جمله شلنگ‌ها، رادیاتور، پمپ آب، درپوش رادیاتور، یا اتصالات مختلف.
– توضیح: نشتی ممکن است به‌طور تدریجی آب را از سیستم خنک‌کننده خارج کند و شما ممکن است متوجه کاهش سطح مایع در رادیاتور شوید.

2. خرابی درپوش رادیاتور

– علت: درپوش رادیاتور برای حفظ فشار داخل سیستم و جلوگیری از تبخیر آب عمل می‌کند. اگر درپوش خراب شود یا واشر آن فرسوده گردد، مایع خنک‌کننده به‌طور غیرمستقیم از سیستم خارج می‌شود.
– توضیح: در صورت خراب بودن درپوش، فشار داخل سیستم کاهش می‌یابد و آب رادیاتور تبخیر می‌شود یا به‌طور پیوسته از سیستم خارج می‌شود.

3. خرابی پمپ آب

– علت: پمپ آب مسئول جریان مایع خنک‌کننده در داخل موتور و رادیاتور است. اگر پمپ آب خراب شود، ممکن است مایع خنک‌کننده به درستی در سیستم گردش نکند و باعث کم شدن آب رادیاتور شود.
– توضیح: خرابی پمپ آب می‌تواند باعث ایجاد هوای اضافی در سیستم خنک‌کننده شود که موجب کم شدن سطح آب رادیاتور می‌شود.

4. سوراخ یا ترک در رادیاتور

– علت: رادیاتور ممکن است به مرور زمان دچار ترک یا سوراخ شود. این مشکل به‌ویژه در خودروهای قدیمی‌تر که رادیاتور آن‌ها از مواد با کیفیت پایین‌تر ساخته شده است، شایع‌تر است.
– توضیح: ترک‌ها یا سوراخ‌ها در رادیاتور می‌توانند باعث نشتی آب و در نتیجه کاهش سطح مایع خنک‌کننده شوند.

5. تبخیر مایع خنک‌کننده

– علت: در برخی مواقع، به‌ویژه در شرایط داغ و در هنگام رانندگی در مسافت‌های طولانی، مایع خنک‌کننده ممکن است تبخیر شود و از دست برود.
– توضیح: اگر سیستم خنک‌کننده دچار مشکل باشد یا درپوش رادیاتور به درستی کار نکند، تبخیر مایع خنک‌کننده بیشتر می‌شود و سطح آب رادیاتور کاهش می‌یابد.

6. ساییدگی واشر سرسیلندر

– علت: یکی دیگر از دلایل کم شدن آب رادیاتور، خرابی واشر سرسیلندر است. زمانی که واشر سرسیلندر دچار خرابی می‌شود، مایع خنک‌کننده می‌تواند وارد محفظه احتراق شود.
– توضیح: در این صورت، مایع خنک‌کننده با دود خودرو ترکیب می‌شود و کاهش سطح آب رادیاتور را به همراه دارد. این مشکل معمولاً با خروج دود سفید از اگزوز همراه است.

7. خرابی ترموستات

– علت: ترموستات وظیفه کنترل جریان مایع خنک‌کننده بین موتور و رادیاتور را دارد. اگر ترموستات خراب شود، ممکن است جریان مایع خنک‌کننده به‌درستی در سیستم جریان نداشته باشد و باعث داغ شدن موتور و کم شدن سطح آب رادیاتور شود.
– توضیح: ترموستات معیوب می‌تواند باعث افزایش دما و تبخیر آب رادیاتور شود.

8. آسیب به شلنگ‌ها و اتصالات

– علت: شلنگ‌های سیستم خنک‌کننده ممکن است به مرور زمان ترکیده یا فرسوده شوند. این شلنگ‌ها می‌توانند در معرض دمای بالا و فشار زیاد دچار نشتی شوند.
– توضیح: نشتی از شلنگ‌ها یا اتصالات می‌تواند منجر به کاهش سطح مایع خنک‌کننده در رادیاتور شود.

9. کارکرد نادرست سیستم تهویه

– علت: اگر فن رادیاتور به درستی کار نکند یا سیستم تهویه موتور مشکلی داشته باشد، ممکن است دمای موتور بالا رود و این مسئله می‌تواند باعث تبخیر یا از دست رفتن مایع خنک‌کننده شود.
– توضیح: فن رادیاتور وظیفه خنک کردن مایع خنک‌کننده را در هنگام کارکرد موتور بر عهده دارد و اگر این سیستم دچار خرابی شود، ممکن است آب رادیاتور به‌طور طبیعی تبخیر گردد.

چگونه باید کم شدن آب رادیاتور را بررسی کرد؟

– بررسی نشتی: ابتدا سیستم خنک‌کننده را برای نشتی بررسی کنید. به شلنگ‌ها، رادیاتور، درپوش رادیاتور، و پمپ آب نگاه کنید.
– بررسی دمای موتور: اگر دمای موتور بالا می‌رود یا چراغ هشدار دما روشن می‌شود، این ممکن است نشان‌دهنده کم بودن سطح آب رادیاتور باشد.
– بررسی فشار سیستم: استفاده از دستگاه فشارسنج برای سیستم خنک‌کننده می‌تواند به شناسایی مشکلات فشار و نشتی کمک کند.

نتیجه‌گیری

کم شدن آب رادیاتور می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای موتور خودرو شود، بنابراین شناسایی و رفع علت آن بسیار مهم است.

نگهداری و بررسی منظم سیستم خنک‌کننده و تعمیر قطعات آسیب‌دیده می‌تواند از خرابی‌های جدی جلوگیری کند و به حفظ عمر طولانی‌تری برای موتور خودرو کمک کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *