کنیستر بنزین یا کنیستر بخار بنزین یک قطعه حیاتی در سیستم کنترل آلایندگی خودرو است که وظیفه جذب و ذخیره بخارات سوخت (بنزین) را بهویژه هنگام سوختگیری و تغییرات دمایی بر عهده دارد.
این بخارات سوخت میتوانند در صورت انتشار به جو، باعث آلودگی محیط زیست شوند و بنابراین کنیستر بهعنوان یک جزء مهم از سیستم کنترل بخارات سوخت (Evaporative Emission Control System یا EVAP) عمل میکند.
وظایف کنیستر بنزین
1. جذب بخارات بنزین
– در حین سوختگیری یا تغییرات دمایی، بخارات بنزین از مخزن سوخت خودرو به داخل کنیستر منتقل میشوند. کنیستر معمولاً از **زغال فعال** یا **مواد جاذب بخار** پر شده است که این بخارات را جذب و ذخیره میکند.
2. جلوگیری از انتشار بخارات بنزین به محیط زیست
– یکی از اصلیترین وظایف کنیستر جلوگیری از انتشار بخارات مضر بنزین به جو است. این بخارات میتوانند موجب آلودگی هوا و ایجاد مشکلات زیستمحیطی و سلامتی شوند. کنیستر بخارات را در خود ذخیره کرده و از انتشار آنها جلوگیری میکند.
3. بازگرداندن بخارات به سیستم احتراق
– پس از ذخیره شدن بخارات بنزین در کنیستر، در زمان مناسب، سیستم کنترل آلایندگی خودرو (معمولاً با استفاده از **سوپاپهای کنترل کننده** یا **پمپهای مخصوص**) بخارات جذبشده را به موتور بازمیگرداند. این بخارات وارد فرآیند احتراق میشوند و دوباره مصرف میشوند، بهطوریکه از هدر رفت سوخت جلوگیری میشود و آلودگی کمتر میشود.
4. کنترل دما و فشار در مخزن سوخت
– کنیستر همچنین میتواند به تنظیم فشار و دمای داخل مخزن سوخت کمک کند، بهویژه در دماهای بالا یا هنگام تغییرات فشار.
اجزای کنیستر بنزین
1. زغال فعال
– درون کنیستر معمولاً مادهای به نام **زغال فعال** قرار دارد که میتواند بخارات بنزین را به خود جذب کند. زغال فعال سطح بسیار وسیعی دارد که به آن اجازه میدهد حجم زیادی از بخارات را جذب کند.
2. سوپاپهای کنترل
– سوپاپهای مختلفی برای کنترل جریان بخارات و تنظیم زمانی که بخارات از کنیستر به موتور منتقل شوند، در سیستم وجود دارند. این سوپاپها معمولاً بهطور خودکار عمل میکنند.
3. ورودی و خروجی هوا
– کنیستر دارای ورودی و خروجیهایی است که به سیستم سوخترسانی و موتور متصل هستند. ورودی بخارات سوخت به کنیستر از مخزن سوخت انجام میشود و خروجی آن به سیستم احتراق موتور یا سایر بخشهای سیستم EVAP متصل است.
علائم خرابی کنیستر بنزین
1. چراغ چک موتور روشن میشود
– در صورت خرابی یا گرفتگی کنیستر، معمولاً چراغ چک موتور (Check Engine Light) روشن میشود. این ممکن است نشاندهنده مشکل در سیستم EVAP باشد.
2. نشت بخار سوخت یا بوی بنزین
– اگر کنیستر خراب شده باشد، بخارات بنزین ممکن است بهطور مستقیم از سیستم سوخترسانی خارج شوند و بوی بنزین در اطراف خودرو احساس شود.
3. مشکلات در سوختگیری
– یکی دیگر از نشانههای خرابی کنیستر این است که در هنگام سوختگیری، ممکن است خودرو مشکل داشته باشد یا عملیات سوختگیری به سختی انجام شود. این به دلیل عدم تخلیه مناسب فشار داخل مخزن سوخت است.
4. کاهش عملکرد موتور
– خرابی کنیستر میتواند به کارکرد نادرست سیستم EVAP و در نتیجه کاهش عملکرد موتور منجر شود.
چگونگی تعمیر یا تعویض کنیستر بنزین
– اگر کنیستر بنزین دچار مشکل شده باشد، باید ابتدا از طریق دستگاههای تشخیص خطا (OBD-II scanner) مشکلات موجود بررسی شود.
معمولاً، اگر کنیستر آسیب دیده باشد یا مسدود شده باشد، باید تعویض شود.
– تعویض کنیستر ممکن است توسط تکنسین ماهر انجام شود، زیرا این قطعه به سیستمهای پیچیدهای مانند سیستم سوخترسانی و مدیریت آلایندگی متصل است.
نتیجهگیری
کنیستر بنزین یک قطعه حیاتی در سیستم مدیریت آلایندگی خودرو است که به جلوگیری از انتشار بخارات سوخت و کاهش آلودگی هوا کمک میکند.
این قطعه علاوه بر عملکرد زیستمحیطی، از هدررفت سوخت نیز جلوگیری میکند و به بهبود کارایی سیستم موتور کمک میکند.
اگر این قطعه خراب شود، ممکن است مشکلاتی در عملکرد موتور، سوختگیری و انتشار آلایندگیها ایجاد شود، بنابراین توجه به نگهداری و تعویض به موقع آن اهمیت زیادی دارد.